Hoş Geldin, Ziyaretçi!

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı yada giriş yapmalısınız. Forum üye olmak tamamen ücretsizdir.

Sıfır Motosiklet Alırken Dikkat Edilmesi Gerekenler

Katılım
9 May 2021
Mesajlar
5
Normalde bir çoğunuz sıfır motosiklet aldığınızda aslında her şeyin test edilmiş ve fabrikadan öyle çıkmış olduğunu düşünürsünüz, ama durum tam olarak bu şekilde değil. Bir çok motosiklet üreticisi lojistik gerekliliği ve taşıma maliyetleri açısından fabrikadan çıkan motosikletleri ya tam olarak birleştirmez ya da birleştirip test ettikten sonra tekrar ayırıp kutuya sığabilecek şekle getirirler. Bu durumda sizin bayiden teslim aldığınız motor aslında bir kutunun içinden çıkıp bayi personeli tarafından birleştirilen bir yapbozdur.


Bir çok markada gidon ve ona bağlı tüm manet ve aynalar ve hatta ön fren merkezi, ön tekerlek ve ona bağlı fren elemanları bazen arka tekerlek ve zincir ve hatta arka amortisör sonradan birleştirilen ve şaseye eklenen elemanlardır. Yani sizin bayiden aldığınız motosiklet fabrikadan sizin aldığınız şekilde çıkmaz.

Bu durumda bayi her ne kadar yetkili bayii olsa da sonuçta insan eli değen her eleman bizim açımızdan test edilmesi gereken veya en azından kontrol edilmesi gereken bir parçadır. Bu söylediğim yüksek ihtimalle bir çok yetkili bayii tarafından eleştiri alacak ancak şikayetvar.com üzerinde bulunan şikayetleri bir kere okurlarsa ne demek istediğimi anlarlar.

İlk kontrol edeceğimiz şey gidon ve aynalar, eğer gidon üstüne yüklenildiğinde hareket etmiyor ve sabitse montaj doğrudur. Aynalar ters turlu vida sistemi ile tutturulduğundan her zaman düzgün sıkılmak zorundalar, yoksa en ufak bir sarsıntıda bırakırlar ve dönmeye başlarlar. Alır almaz hemen aynaları bir deneyin, bakalım en ufak bir harekette bırakıyorlar mı ?

İkinci bakmamız gereken yer manetler, özellikle telli debriyaj kullanan motorlarda debriyaj telinin düzgün olarak monte edildiğinden emin olmamız gerek, yani debriyaj manetini çektiğimizde plakanın ayırdığını görmemiz lazım, ve maneti bıraktığımızda manetin geriye gelmesi gerek. Ön fren manetinde kontrol hem geriye gelme hemde görevini tam olarak yapıp yapmadığının kontrolü şeklinde. Her ikisinide kontrol etmek kolay, motoru orta sehpaya alıyoruz, kontağı açmadan ön tekeri çevirip ön freni sıkıyoruz eğer teker duruyorsa ve bıraktığımızda manet geri dönüyorsa montaj tamamdır. Motoru çalışmazken vitese alıyoruz, hala orta sehpadayız, debriyaj manetini çekip arka tekeri döndürüyoruz ve sonra maneti bırakıyoruz, manet yerine geliyor ve teker duruyorsa bu montaj da tamamdır. Bu arada bunu yaparak aynı zamanda zincir ve arka tekerin doğru durumda olduğunu da anlamış olduk.

Sonra kontrol etmemiz gereken telli gaz olan motorlarda gaz teli. Motor çalışmazken gaz kolunu sonuna kadar getirip bırakalım, eğer hemen geri dönüyorsa sorun yok, dönmüyor veya yavaş dönüyorsa servisin kontrolü şart.

Bir sonraki aşama sinyal ve diğer elektrik aksamın kontrolü. Kontağı açıp farları, ön ve arka sinyalleri, kornayı teker teker deneyelim, eğer yanmayan veya çalışmayan varsa servisin kontrol etmesi ve bu durumu düzeltmesi gerekli.

En son aklımıza gelen kontrol ise ön çatal ve arka amortisör. Bütün bu kontrollerden sonra gidona abanıp ön amortisörleri çöktürelim, arka yolcu kısmına oturup aynı şeyi arka amortisör içinde yapalım, eğer amortisörlerden akan veya sızan bir sıvı varsa (damlama veya akıtma şeklinde) tahminen amortisör keçesinde sorun olabilir, servise baktırmamız ve düzeltilmiş şekilde teslim almamız şart.


Sıfır motosikletlerde genelde bu kontroller bayi tarafından yapılır ancak insan faktörü söz konusu ise bizimde kontrol etmemiz şart zira motoru teslim aldığımız andan itibaren bayi ile işimiz bitiyor ve ciddi bir sorunda bayi kullanıcı hatası derse geri döndürmemiz, hakem heyeti, tüketici hakları mahkemesi derken içinden çıkılmaz bir hal alabilir.